پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250712
رمز تقويت سيستم ايمني بدن در رمضان کرونايي/ از راهکار جلوگيري عطش در روزه‌داري تا بهترين سحري
تاریخ انتشار : 1400/01/30 09:48:57
نمایش : 1301
کارشناس تغذيه با اشاره به راه هاي تقويت سيستم ايمني بدن در رمضان کرونايي گفت: استفاده از اصول تغذيه اي صحيح در وعده سحري باعث جلوگيري از عطش در روزه‌داري مي شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از عصرهامون؛ ماه رمضان است، ماهي که به واسطه روزه داري اخلاصمان تقويت و شرايط براي آرامش روان و دوري از آشفتگي و اضطراب مهيا مي شود.
 
طبق گفته کارشناسان، روزه داري کاهش پاسخ هاي التهابي و تنظيم سيستم ايمني بدن را به همراه دارد و فعاليت سلول هاي دفاعي بدن و ترشح ايمونوگلوبولين هاي مخاطي که از عوامل ايمني بدن هستند، در طي روزه داري بيشتر مي شود.
 
اما روزه داري بايد به صورت صحيح و با رعايت رژيم غذايي مناسب در وعده هاي سحر و افطار همراه باشد تا به تقويت سيستم ايمني بدن منجر شود و خطر ابتلا به کرونا کاهش يابد.
 
از جمله وعده هاي مهم اين ايام، سحري است، وعده اي که اهميت آن به قدري است که در اعمال ماه مبارک رمضان به خوردن در زمان سحر سفارش شده است، هر چند به اندازه يک دانه خرما يا شربت يا آب.

اصول صحيح تغذيه براي تقويت سيستم ايمني بدن
 
در همين راستا، مسعود فيروزکوهي، کارشناس تغذيه دانشگاه علوم پزشکي زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بيان کرد: اين روزها که شاهد شيوع کرونا هستيم، استفاده از اصول صحيح تغذيه باعث تقويت سيستم ايمني بدن و کاهش خطر ابتلا به اين بيماري مي شود، بنابراين مي طلبد در وعده سحر، مواد غذايي با نمايه قندي بالا مثل سيب زميني، قند و شکر، عسل، خرما، نان سفيد، نان ساندويچي، انواع شيريني ها و شربت ها، حلوا، زلوبيا و باميه به دليل اينکه سريع جذب شده و حس سيري مي دهند، اما موجب گرسنگي زودرس در طي روز مي شوند، کمتر بايد استفاده کرد.
 
وي ادامه داد: همچنين غذاهاي خشک، شور و پرادويه مثل سوسيس، کالباس، شوري ها، کتلت، کوکوها، کنسروها، جوجـه کباب و ماهي مي تواند کمي موجب احساس تشنگي و ترش کردن در بين روز شود، لذا براي وعده سحر گزينه هاي مطلوبي نبوده و بهتر است در وعده افطار مصرف شوند.
 
فيروزکوهي با بيان اين که مايعاتي مثل شربت ها، آبميوه هاي آماده صنعتي، دوغ شور و گازدار، مايعات گازدار و چاي پررنگ نيز براي وعده سحر مطلوب نيستند، گفت: در سحر غذاي مختصري ميل بفرماييد، زيرا پرخوري نه تنها از احساس گرسنگي در ساعات انتهايي روز نمي کاهد، بلکه در ساعات ابتدايي بعد از سحر فشار زيادي را به معده و دستگاه گوارش وارد مي کند و باعث بروز علائمي مانند سوء هاضمه، درد و نفخ معده مي شود.

بيدار نشدن براي سحري، اشتباه است
 
به گفته وي، بيدار نشدن براي سحري، کاملا اشتباه است و در طولاني مدت سبب ضعف و بي حالي روزه دار خواهد شد، کساني که سحري نمي خـورند از ساعت 11 روز بعـد، دچار افت بازده کاري مي شوند و گاه سردرد، سرگيجه، افت قند خون و افت فشار در آن ها ديده مي شود.
 
اين کارشناس اظهار کرد: مهمترين منبع سوخت و انرژي براي فعاليت مغز، گلوکز است که از غذاهاي داراي کربوهيدرات (مواد قندي) مانند برنج، ماکاروني و نان تامين مي شود، گلوکز تنها به مدت هشت ساعـت مي تواند در بدن ذخيره شود و اگر روزه دار سحري ميل نکند، اين ذخيـره در ساعات اوليه صبح تمام شده و مغـز دچـار کمبود سوخت مي شود، بنابراين خوردن مواد غذايي در سحر، آن هم از نوع مواد کربوهيدراتي ضروري است.
 
وي افزود: براي سحري خوب است طوري بيدار شويد که تقريبا يک تا يک و نيم ساعت با زمان اذان صبح فرصت داشته باشيد تا بتوانيد ضمن استفاده از برکات معنوي و مناجات با خدا، به مرور و با فرصت از مواد غذايي و آب استفـاده کنيد، در اين صورت از ورود مقدار زياد غذا و مايعات در زماني کوتاه به معده و تجمع آن جلوگيري مي شود و هضم غذا راحت تر خواهد بود.

لزوم مصرف غذاهاي پروتئين دار
 
فيروزکوهي اضافه کرد: در سحر از مواد غذايي پروتئين دار مانند تخم مرغ، حبوبات، لبنيات کم چرب و گوشت استفاده و به جاي نوشيدن آب زياد، ميوه هاي آب دار ميل کنيد، رژيم غذايي سحر بهتر است شامل مواد غذايي متنوع باشد، اين موضوع براي کودکان و نوجوانان و حتي سالمندان اهميت زيادي دارد و بهتر است که مواد غذايي، پروتئين دار و پر انرژي استفاده شود.
 
وي اذعان کرد: مصرف غذاهايي مثل برنج و خورش هاي حاوي گوشت و سبزيجات، ماکاروني داراي گوشت چرخ کرده و نان سبوس دار،  با تامين پروتئين و انرژي کافي باعث  مي شود، حس گرسنگي در طول روز کمتر شود، برخي اعتقاد دارند که خوردن سبزي خام موجب تشنگي مي شود، بنابراين توصيه مي کنند در وعده سحر به جاي سبزي خام از ميوه يا آب ميوه طبيعي استفاده شود.
 
اين کارشناس تغذيه اضافه کرد: در واقع سبزي ها آب را در خود حفظ کرده و در طي روز به آرامي آب را در بدن آزاد مي کنند و لذا حس تشنگي ديرتر و با شدت کمتر اتفاق مي افتد.
 
وي با بيان اين که آب به مقدار کم بنوشيد و چاي را کمرنگ و حداکثر 2 استکان ميل کنيد، اظهار کرد: مصرف ليمو ترش تازه در وعده سحر مي تواند در کاهش ايجاد حس تشنگي موثر باشد.

عوارض مصرف چاي زياد و غليظ در وعده سحري
 
فيروزکوهي با اشاره به اين که مصرف چاي زياد يا غليظ در وعده سحري چند مشکل ايجاد مي کند، تصريح کرد: اين موضوع باعث رقيق شدن شيره معده شده، هضم و جذب غذا را مختل و جذب آهن مواد غذايي را محدود و ممنوع مي کند، باعث تکرر ادرار مي شود که در اين صورت، دفع آب از بدن زياد شده، سبب ايجاد کم آبي و بروز احساس تشنگي شديد در طـول روز مي شود.
 
به گفته وي، استفاده از چاي زياد يا پررنگ باعث دفع مواد معدني مورد نياز بدن به همراه دفع آب شده و باعث مي شود معده پر شود و براي غذاي اصلي جاي کمي بماند. در سحر بهتر است مايعات را به تدريج بياشاميد، يک ليوان آب ميوه يا يک ليوان شربت عسل يا قند اثر مفيدي خواهد داشت.
 
اين کارشناس با بيان اين که مصرف نوشابه گازدار، گاهي موجب رفلاکس مي گردد که مي تواند موجب ابطال روزه شود، گفت: در وعده هاي شام يا سحري سعي کنيد، از غذاهاي مانده که احتمالا دچار تغيير بو يا طعم شده اند، خودداري کنيد، زيرا مصرف اين غذاها مي تواند موجب مسموميت و ابطال روزه شود، غذاي مانده از وعده هاي قبل را هنگام مصرف به طور کامل گرم و سپس مصرف کنيد.

مشکلاتي که استفاده از نمک به همراه دارد
 
وي افزود: از افزودن نمک سر سفره به غذا بپرهيزيد، زيرا نمک زياد سبب دفع مايعات از بدن مي شود و احساس تشنگي را در بين روز ايجاد مي کند، البته مزمزه کردن نمک قبل از غذا براي ضد عفوني و ترشح بزاق مقبول است.
 
فيروزکوهي ادامه داد: پس از صرف سحري و قبل از اذان صبح، در اتاق کمي قدم بزنيد تا گاز هاي احتمالي معده، از طريق تنفس خـارج شود و ديگر پـس از اذان مشکلي بروز نکند، اگر ميسر باشد، پس از خوردن سحري نخوابيد، زيرا در صورتي که سحري را زياد ميل کرده باشيد و بخوابيد، وضعيت دراز کش باعث مي شود مواد موجود در معده به سمت مري برگشت کند و حس ترش کردن ايجاد و اگر اين کار چند روز تکرار شود، باعث سوزش سر دل و آسيب رسيدن به مري مي شود.
 
وي با تاکيد بر اين که مصرف غذاي زياد در سحر موجب فشار به معده و برگشت غذا با خروج گاز از تنفس شده و باستناد فتواي مراجع تقليد، منجر به ابطال روزه مي شود، اذعان کرد: مسواک زدن هنگام وضو گرفتن، باعث مي شود در طي روز دهانتان کمتر بو بگيرد، زيرا دهان با سخن گفتن انسان گشوده مي شود و اگر بوي بد داشته يا دندان هاي فاسد شده در آن باشد، گذشته از زياني که متوجه سلامت انسان است، مايه انزجار ديگران نيز خواهد بود، بنابراين در سلامت دندان ها بايد دقت زيادي داشته باشيم.
 
اين کارشناس بيان کرد: مصرف گياهان و ميوه هايي نظير هلو، انجير، به، جويدن نارگيل، هل، برگ درخت انبه، باديان، جويدن برگ درخت تمشک، برگ ترب، دارچين، گشنيز، گلپر، ميخک و اسفناج مي تواند در برطرف کردن بوي بد دهان مؤثر باشد.
 
وي افزود: در ميان وعده هاي بين افطاري تا سحر، انار ميل کنيد، اما اگر دچار زخم و ناراحتي معده هستيد، مصرف انار ترش مناسب نيست، استفاده از انبه به عنوان دسر ضد عطش پس از خوردن سحري، مفيد است.
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html